Relatie op de verdere
ontwikkeling
Dat goed kunnen bewegen belangrijk
is voor kinderen is vaak wel duidelijk. Maar hoe belangrijk het is in
relatie met het ontwikkelen van andere vaardigheden, is niet voor
iedereen duidelijk. Ik heb hier onder een aantal items benoemd omdat er
voortdurend een wisselwerking is tussen de motorische vaardigheden en
andere (schoolse) vaardigheden.
Ontwikkeling van het taalbegrip
en het lezen
Door met een voorwerp als bijv. een bal te spelen krijgt de bal
betekenis van iets waar je mee kunt rollen, stuiten, voetballen. Door
het voorwerp, de bal bewegend/ motorisch te ontdekken krijgt het woord
bal inhoudt en gaat het iets betekenen. Daarnaast is het voor een goede
automatisering van het lezen en schrijven belangrijk dat er een goede
samenwerking is tussen de linker- en rechterhersenhelft. Als dit
moeizaam gaat zal dit ook motorische gevolgen hebben voor het
bewegingsplan en het verloop van de bewegingen. Bijv. voor kinderen met
dyslexie zijn er specifieke motorische oefeningen en spelletjes om de
samenwerking tussen de linker en rechterhersenhelft te stimuleren en
daarmee het lezen de ondersteunen. Veel logopedisten sturen dan ook bij
dyslexie en het vermoeden van een senso- motorisch probleem door naar
een kindertherapeut.
Sociaal- emotionele ontwikkeling
en gedrag
Dit is een erg belangrijk item, omdat kinderen als ze met elkaar spelen
elkaar meestal beoordelen op de motorische vaardigheden. Als een kind
altijd als laatste gekozen wordt bij een spel omdat het volgens de
andere kinderen minder goed kan bewegen dan kan een negatief zelfbeeld
ontstaan en het kind kan onzeker en faalangstig worden. Dit kan invloed
hebben op het gedrag van een kind, kinderen kunnen agressief worden om
een plaatsje in de groep te verwerven, zich terug trekken uit de groep
of juist de clown uit gaan hangen. Andersom kunnen bepaalde
gedragsstoornissen een negatieve invloed hebben op de ontwikkeling van
de motoriek van kinderen. Zo is bijv. ADHD geen indicatie voor
motorische therapie maar de gevolgen daarvan wel. Kinderen met ADHD
maken vaak bewegingen onvoldoende aandachtig af waardoor ze maar
moeizaam vaardigheden eigen maken.
Ontwikkeling van lichaamsplan en
tijd/ ruimtelijke waarneming
Door het bewegen leert het kind zijn lichaam kennen en van daaruit
plaatst hij zich in de ruimte (ruimtelijke oriëntatie). Hierbij worden
alle ruimtelijke begrippen zoals voor, achter, naast etc. behandeld.
Wanneer een kind dit onderdeel zich niet voldoende eigen maakt kan dat
veel problemen geven bij het leren rekenen en het leren van topografie.
Het aanhouden van een ritme is belangrijk voor het automatiseren van een
beweging en dus ook voor het vloeiend leren schrijven. |